woensdag 30 maart 2011

Week 1/2 (Curriculum Analyse)

ICT: 
In deze weken, heeft een deel van de studenten moeite met het zelfstandig opzetten van een blog. We moeten de blog tutorial (BloggerChannel) van tevoren sturen, dan kunnen studenten de demo al bekijken. Door laatste wijzigingen hebben we een aantal zaken niet voorbereidend kunnen melden aan studenten. Volgend jaar sturen we:

1. Tip BloggerChannel (plus afsluiten)
2. Aanmaak tutorial Dropbox
3. Boekenlink (dat was wel gecommuniceerd op blog)
4. Artikel Van den Akker

Snellere start dan vorig jaar. Tutorials dus voorafgaand aan week 1 sturen misschien een leuke orientererende opdracht eraan koppelen (bijv. kennismaking met LA docent).

SPINNENWEB-WERKVORM:

Wijzigingen van Spinnenweb zijn beter bevallen (Cohort 1, deze werkvorm nam teveel tijd in en te frontaal). De werkvorm kan echter nog krachtiger, meer dynamisch en met meer tegenstellingen. Bespreken in kleine groepjes beter dan vorig jaar.

ID-MODELLEN:

Het boek bevalt goed. Het geeft overzicht. Is niet te complex. Soms zelfs een beetje te makkelijk. Studenten kunnen goed relativeren wat empirisch is bewezen en wat niet. Opmerkingen over het beter conceptueel kunnen plaatsen en herkenning, zijn opvallend.

De oefening is nog lastig en te onzeker.  Combineer deze oefening met een directe presentatie van paradigma's. In dit geval kon dit helaas niet door extra hulp die studenten nodig hadden voor extra uitleg van maken blog en dropbox.

ASSESSMENT:
Verder zijn er nog grote verschillen tussen de diepte en omvang van de curriculum analyse.
Hier goed op sturen. Vragen 1-5 zijn leidend!; Zie week 2. Tot aan week 5 bij blijven sturen op kwaliteit van analyse, visualisering. Tussentijdse deadlines aanblijven kondigen en elke bijeenkomsten verwijzen naar pi-schaal!

9 opmerkingen:

  1. Hoi Dimphy en Danielle
    Jullie slaan de spijker op de kop.Maar doen we hier ook wat mee? Zelf heb ik de behoefte om even wegwijs gemaakt te worden met het blog programma. Zodat ik er ook goed mee kan werken, anders achtervolgt dit probleem mij de hele LA2.En ben ik ergens tijd in het stoppen die ik ergens anders beter kan gebruiken.
    Gr Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Frank,
    Gun het nog even de tijd. We begeleiden je natuurlijk gaande de weg, waar je extra hulp nodig hebt, voorzien we je daarin. Zie ook de andere blogs van de studenten van vorig jaar. Een aantal was zeker een stuk minder digitaalvaardig dan jij bent nu al. Volgende week, zal ik een van de tweedejaars laten vertellen, hoe dat vorig jaar ging (ook hoe vlot je het straks ook onder de knie hebt).

    Groet, Dimphy en Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om te horen,en ik geef zeker zo gauw niet op

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Danielle en Dimphy geef vast eens wat reactie op mijn blog, dan kan ik zien waar ik naar toe moet.
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi D & D!

    Wat goed om deze evaluatieblog te lezen!
    Ik wil ook graag nog even wat zeggen over de afgelopen bijeenkomst. Het is erg fijn om op het blog Uitdagend Ontwerpen precies te kunnen nalezen wat het programma is, wat er van je verwacht wordt en welke voorbereidingen je moet treffen voor de volgende bijeenkomst.
    In het programma van afgelopen bijeenkomst stonden wat onderdelen die naar mijn mening niet voldoende aan bod zijn geweest (curriculum theorie presentatie, onderwijsmodellen zoeken, bespreken) doordat het technische verhaal in deze bijeenkomst (logisch!) wat meer voorop stond. Ik heb persoonlijk wat moeite gehad om de opdracht eigen te maken en alle informatie goed te kunnen ordenen voor mezelf. Dat is nu wel gelukt door de feedback die ik heb gekregen door medestudent en collega's.

    grtz, Stanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Dimphy en Daniëlle,

    Ik vind jullie manier van feedback geven middels de PI's heel fijn! Ik weet precies waar ik aan toe ben en kan aan de hand van jullie feedback meteen actiepunten formuleren. Zo blijft het een cyclisch proces. Bedankt en tot morgen!

    Groetjes,
    Daisy.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Stanneke & Daisy,

    Omdat de technische zaken extra tijd vroegen, was er geen tijd meer voor de presentatie curriculum-modellen. Dat pakken we niet deze week (flow als thema, stoort te veel met modellen), maar volgende week weer op. Mocht er zaken dan nog onduidelijk zijn, dan heb voldoende ruimte om verduidelijking te vragen. Wel goed dat je het een en ander zelf hebt weten op te lossen m.b.v. je peers.

    Tot morgen, Dimphy en Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Daisy,

    Goed om te zien dat de pi's sturend zijn in je leren.

    Groet Dimphy en Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen